Viděli jste někdy v akci robotický vysavač? Dokáže se sám navigovat, má senzory proti nárazům do lidí nebo nábytku a když se vybije, sám si najde cestu do nabíjecí stanice. A teď si představte to samé na úrovni výrobní haly pro obrovské nadnárodní společnosti. Až na to, že takový robot nemusí jen uklízet, ale třeba přepravovat tunové zboží nebo skenovat tisíce kódů v regálech za den.
Tak by se dal ve zkratce a laicky přiblížit Autonomní Mobilní Robot (AMR). Jde o jednu z nejnovějších inovací na poli robotiky a automatizace, který v posledních letech plní titulky oborových časopisů, ale především interiéry továren, logistických center a dalších provozů.
Superhrdinové ve výrobě
Předstupněm AMR jsou do jisté míry coboty, tedy kolaborativní roboty navržené tak, aby mohly spolupracovat s člověkem. Jejich nevýhodou je to, že stojí na místě a pohnout s nimi není úplně nejjednodušší. Oproti tomu AMR se pohybují samy a mohou tak plnit úplně jiné úlohy.
Na takového robota můžete naložit náklad v řádu stovek nebo i tisíců kilogramů a nechat ho, aby ho odvezl na místo určení. Třeba karoserii automobilu nebo těžkou paletu se zbožím. Oproti klasickým pásům je AMR přizpůsobivý a zabírá násobně méně místa.
Chcete změnit výrobní postup nebo třeba jinak rozvrhnout provoz ve výrobní hale? Klasický robotizovaný pás nebo roboty byste museli rozmontovat a znovu složit. To AMR nic takového nevyžaduje. Prostě ho přeprogramujete a jede se dál.
S trochou nadsázky se dá říct, že s AMR si do firmy přivedete takového malého superhrdinu.
Je to bezpečné?
Stejně jako coboty mají AMR v drtivé většině případů 360° senzory, které jim umožní detekovat přítomnost lidí a například zpomalit činnost nebo se vyhnout srážce. Tento druh průmyslových robotů je navržen speciálně pro práci v prostorech, kde se lidé poměrně často pohybují.
Když se vrátíme k příkladu s robotickým vysavačem – pokud máte pokročilejší model, tak ho můžete nechat běžet beze strachu, že vám vcucne palce u nohou nebo kočku v pelíšku. Senzory totiž tyto překážky detekují a včas robota nasměrují jinak. Stejné je to s AMR, jen na mnohem vyšší úrovni.
Díky tomu mohou AMR provádět celou řadu činností, především pak:
- Přenášet produkty a materiály
- Asistovat lidem v pickování ( = proces kompletace objednávky ve skladu)
- Třídit zboží nebo materiály
V čem jsou AMR přelomové?
Efektivita, úspory a lidské zdroje. V těchto oblastech AMR excelují. S jejich pomocí je možné automatizovat značnou část výroby nebo logistiky, urychlit procesy a zároveň se zbavit problémů s lidskými zdroji, především jejich nedostatkem.
Návyk současné společnosti mít všechno hned totiž neodpovídá tomu, kolik lidí je reálně na trhu práce k dispozici. AMR odpovídají právě na tenhle problém a stávají se tak do značné míry robotickými kolegy živých zaměstnanců.
Explozi popularity AMR mají na svědomí jejich nezpochybnitelné výhody:
- Nízké vstupní náklady – AMR snižují náklady na investice a spolu s tím i investiční riziko díky tomu, že jsou cenově dostupné a flexibilní (robota můžete jednoduše poslat dělat jinou práci, když to budou okolnosti vyžadovat)
- Autonomie a mobilita – oproti statickým řešením (pásy, roboty) se AMR nepletou do cesty a nevznikají kvůli nim prostorové překážky
- Spolupráce s lidmi i roboty – AMR jsou navržené nejen ke spolupráci s lidmi (viz výše), ale i jinými robotizovanými systémy
- Bezpečnější výroba – především s nástupem pandemie Covid-19 se ukázalo, jak jsou lidé v uzavřených prostorech náchylní k tomu nakazit se jeden od druhého. Díky AMR může být na ploše podstatně méně lidských zaměstnanců, díky čemuž je možné udržovat větší rozestupy
- Rychlé nasazení – zatímco nasadit a plně rozjet klasické robotické systémy může trvat měsíce nebo i roky, AMR můžete poslat do práce během několika týdnů
Co AMR nezvládnou
Mohlo by se zdát, že AMR jsou řešením všech vašich problémů. Tak tomu ale není, ke spoustě výrobních postupů se prostě nehodí a lépe je zastanou roboty nebo coboty. Nenahraditelné jsou třeba při sestavování automobilů nebo skládání palet, tím ale jejich využití nekončí.
Coboty a roboty je možné využít i v potravinářském průmyslu, jak dokázala automatizací stáčení, skladování a paletizace vína firma Freixener nebo automatizací balení marmelád švýcarský firma Hero. Obě s pomocí robotů FANUC.
AMR, nebo AGV?
V robotické branži se můžete setkat také s pojmem AGV (Automated Guided Vehicles). Rozdíl mezi nimi a AMR je podobný jako rozdíl mezi vlakem a autem. Zatímco AGV nebo vlak jedou po přesně vymezené trajektorii, AMR nebo auto z ní mohou flexibilně uhnout, změnit směr nebo objet překážku, pokud na nějakou narazí.
AGV dokáže překážku identifikovat pomocí senzorů a nenarazit do ní, už ji ale většinou nedovede objet. Oproti tomu AMR si sám naplánuje novou trasu díky tomu, že má v sobě zabudován velmi výkonný operační systém.
Zajímavostí je také to, že ačkoli jsou AMR technologicky pokročilejší, mohou být ve výsledku mnohem levnější než AGV a to právě díky tomu, že nepotřebují složitou naváděcí infrastrukturu (dráty, magnety, navigátory).
Roboty v době pocovidové
Pandemie viru Covid-19 změnila celý svět a ve světě robotiky ještě mnohem více urychlila zavádění automatizačních řešení do různých typů výroby nebo logistiky. Marná sláva, lidé jsou zkrátka náchylní k nákazám a když kvůli vysoce infekční chorobě (nemusí jít zdaleka jen o koronavirus, ale třeba obyčejnou chřipku) onemocní polovina týmu, výroba se může zaseknout a byznys zkolabovat.
Roboty, coboty nebo AMR lidské zaměstnance (zatím) plně nenahradí. Naopak, stále více jsou navrhovány tak, aby s nimi spolupracovaly v tandemu. Tím jim umožňují vystavovat se méně nebezpečí případné nákazy, čímž chrání nejen jejich zdraví, ale také finanční zdraví celé firmy.
Stále více zákazníků se přesouvá do online prostředí. Klasická nákupní centra pomaličku ustupují masivním e-shopům. Nakupuje se přes sociální sítě nebo hlasové asistenty. Spotřeba roste a s ní i nároky na rychlost, preciznost a spolehlivost. Novým standardem je doručení v den objednání. Dost možná dronem nebo samořídícím vozem.
A jak se říká, lidé nejsou stroje. Naštěstí dnes mají k ruce roboty, coboty a AMR všech možných zaměření, kteří jim od práce ulehčí. Výsledkem jsou zdravější zaměstnanci pod menším tlakem, rychleji rostoucí firmy a spokojení zákazníci.
Pokud si nejste jistí, jestli se i vaše odvětví hodí k robotizaci, podívejte se třeba na automatizační řešení od japonské firmy FANUC.