I když je stále daleko sci-fi představa, ve které budou války vést stroje a roboti, do mnoha aspektů vojenství si už automatizace cestu našla. Jedním z nejaktuálnějších přírůstků do armádního robotického arzenálu je zcela autonomní systém doplňující palivo do vojenských dopravních prostředků.

Tank of fuel,gas and liquids,on the road and providing service stations

Americká společnost Stratom se už přes dvě dekády zabývá vývojem autonomní vojenské techniky. Ta má na bitevním poli borovský potenciál a díky stále pokročilejší technologii je také čím dál častěji využívaná v praxi.

Klíčovým výdobytkem armádní automatizace jsou autonomní tankovací systémy pro pozemní dopravní prostředky. „Konvoje jsou nejčastějším vojenským cílem. Proto vidí armáda přínos v autonomních systémech jakožto cestě k redukování počtu vojáků nutných k průběhu operace,“ říká Mark Gordon, prezident a CEO Stratomu.

Právě jeho společnost získala od americké armády kontrakt na vývoj prototypu autonomního tankování vozidel (zkráceně AGVR – autonomous ground vehicle refueling), který se má stát součástí operací s účastí autonomních konvojů. Američané již dlouho usilují o integraci automaticky tankovatelného vozového parku.

„Lidé se musí soustředit na úkoly spojené s důležitými rozhodnutími a vedením misí, nikoliv na podpůrné činnosti. Naše řešení znatelně zvyšuje flexibilitu projektů i jejich cenovou efektivitu, stejně jako pomáhá v otázce produktivity a bezpečnosti,“ pokračuje Mark Gordon.

Právě k tomu má dopomoci vyvíjený systém AGVR, který dokáže detekovat a lokalizovat palivový port, umí se k němu připojit a po doplnění paliva automaticky zasune tankovací robotické rameno. Kromě něj se systém AGVR skládá ještě z palivové nádrže, generátoru, senzorů a množství menší techniky. Natankovat bude umět buď ze země, nebo z plošiny jiného vozidla.

Společnost Stratom dostala na vývoj prototypu AGVR čas do konce podzimu 2021. Kromě šibeničního termínu se navíc musí vypořádat se spoustou aspektů, které mohou potenciálně narušit bezpečné tankování vozidel v nepředvídatelném terénu – od vibrací a otřesů různé síly, přes prach, písek a déšť až po sníh.

Zároveň se nevylučuje ani budoucí komerční využití AGVR. Potřebných oblastí mimo válečnou zónu se nabízí hned několik: komplikované výstavby, důlní těžba nebo vzdálené a neobydlené lokality, kde vozidla jen těžko doplní palivo. Takže přestože se AGVR vyvíjí s primárním důrazem na vojenské využití, tvůrci počítají s potenciálem i pro nevojenské operace.

 

Dočkají se i bojové helikoptéry

 

Tankovacího robotického ramena se nejspíš dočkají také vzdušné dopravní prostředky. Americký start-up RE2 Robotics získal grant v hodnotě 1 milionů dolarů na rozvoj projektu s názvem „Dálkové robotické tankování v prodloužených misích“ (z angličtiny zkratka R3EM – Remote Robotic Refueling for Extended Missions), který má doplňovat palivo helikoptérám AH-64 Apache.

Pokud si ale myslíte, že tankování bude probíhat ve vzduchu, jste na omylu – stejně jako u výše popisovaných vozidel tomu tak bude na zemi, jen za využití odlišných technik. Hlavně se tím ale opět smaže potřeba držet lidskou obsluhu u pevně umístěné tankovací stanice.

„Na pilotův příkaz se systém okamžitě spustí a dopraví palivovou trubici k helikoptéře Apache, kterou intuitivně natankuje a následně se samostatně přesune zpět do původní lokace,“ popisují RE2 Robotics.