Chytrá domácnost sama řídí topení, osvětlení nebo žaluzie. Chytrý telefon vám říká, kolik kroků máte ujít, abyste zůstali fit. Chytré auto nebo dron se dopraví na místo určení úplně sami. Co to má společného s automatizovanou výrobní linkou? Víc, než si myslíte.
Nové technologie mají zpravidla jedno společné: automatizují úkony, co se dříve musely dělat manuálně, a tím lidem šetří čas, který mohou využít jinak a lépe. Stejně jako vám chytrý telefon dokáže ušetřit čas se sledováním spálených kalorií (dělá to za vás) a zbaví vás špatných návyků (vyžene vás z křesla na procházku), tak dokáže automatizovaný systém na výrobní lince ušetřit čas a práci lidem a ještě eliminuje chyby ve výrobě.
Možná se ale ptáte, jestli robotickou automatizaci potřebuje i vaše firma, když to bez ní šlo doposud. To je správná otázka a odpovědi na ni najdete níže.
Robot zvládne rutinní práci lépe
Automatizace výroby znamená, že do ní zapojíte robota, který vykonává repetitivní, stále se opakující úkoly, které nevyžadují kreativitu nebo nutnost strategicky plánovat. To znamená, že můžete buď ušetřit na pracovní síle, nebo naopak rozšířit výrobu a své zaměstnance přesunout na jiné pozice.
Problém s lidmi je především u chybovosti. A tím spíše u rutinní práce. Člověk zkrátka není robot a zvláště při práci ve vysokém tempu se brzy unaví a jeho přesnost se snižuje. To vede nejen k nekvalitním produktům a ztrátám ve výrobě, ale také k úrazům nebo rovnou tragédiím. Robot oproti tomu ničím takovým netrpí. Nezačne se nudit, nebude mu odbíhat pozornost a jen tak něco ho nerozbije. Vyžaduje jen pravidelnou údržbu.
Automatizovat se dá téměř cokoli
Alespoň jeden proces, který by se dal automatizací zlepšit, najdete téměř v každé firmě. Některé systémy na trhu vznikají na míru pro konkrétní odvětví nebo oddělení, jiná fungují univerzálně.
Například v robotické automatizaci výroby nabízejí firmy řešení pro konkrétní průmyslové segmenty a vyvíjejí roboty tak, aby přesně odpovídaly obchodním cílům daných firem. Podívejte se třeba na různé možnosti robotizace od firmy FANUC, která nabízí specializovaná řešení například pro letectví, auto/moto, potravinářství, zdravotnictví a podobně.
Existují ale i řešení zaměřená přímo na konkrétní činnost, u FANUC například frézování, broušení, paletizace, laserové řezání a tak podobně. Možností výběru je dnes nepřeberně a výrobci robotických řešení přesně znají potřeby firem v segmentech, na které se specializují. Díky tomu jim dokáží nejen dodat stroje, ale také přesně určit, co jim daná investice přinese. Jak už pochopila většina firem světa, robotizace se prostě vyplatí.
9 znamení, že i vaše firma potřebuje automatizaci
1. Musíte řešit chyby při rutinní práci
Jak už jsme popsali výše, rutinní práce vede k nepřesnostem a někdy i jedna malá chyba dokáže způsobit velké problémy, zvlášť pokud se neodhalí včas.
2. Plýtváte surovinami
Chyby, ale i nepřesnosti vedou k mrhání surovinami, kterých pak musíte nakupovat více a ještě se postarat o nadměrný odpad z výroby. Robotická výroba využití surovin zefektivní.
3. Máte víc práce než kolik vaši lidé stíhají
Přepracovaný zaměstnanec bude dělat více chyb než odpočatý. S robotem se na víc lépe plánuje vytíženost, protože odpadají výkyvy v produktivitě, nemoci, dovolené apod.
4. Vaši zaměstnanci nejsou tak produktivní, jak byste chtěli
Když lidem odpadne rutinní část jejich práce, mohou se soustředit na činnosti s přidanou hodnotou, dělat je ve větší pohodě a tedy i lépe, čímž se zvýší jejich produktivita.
5. Nemáte kontrolu nad tím, v jaké fázi se nachází který projekt
Držet kontrolu nad celou sérií úkonů je náročný a někdy téměř nemožný úkol. Software napojený na roboty ale dokáže tuto činnost udělat za vás a přesně reportovat.
6. Trápí vás vysoké náklady na pracovní sílu
Automatizované systémy zastanou částečně lidskou práci a dovedou ji zefektivnit, čímž návratnost investic do lidských zdrojů zvýší.
7. Máte problémy s bezpečností zaměstnanců
Moderní robotická řešení mají spoustu senzorů a bezpečnostních opatření, která úrazy na pracovišti téměř eliminují.
8. Nejste kompetitivní
Bojujete o zákazníky? Moderní inovace vás může odlišit a dát vám konkrétní argumenty, proč by si zadavatel měl ve výběrovém řízení vybrat právě vás.
9. Hledáte nové tržní příležitosti
Pokud se svou současnou pracovní silou zvládáte obsluhovat jen jedno odvětví, pomocí automatizace můžete expandovat do mnoha dalších.
Investované náklady se brzy vrátí
Všechny výše uvedené příklady vedou ke stejnému cíli: zvýšit ziskovost firmy. Každý, kdo přemýšlí dopředu a nežije z týdne na týden si rychle spočítá, že v dlouhodobém horizontu se počáteční investice vrátí a posune společnost o mílové kroky kupředu.
Pokud hledáte příklad z praxe, na našem blogu jsme psali třeba o výrobci vína Freixenet. Španělští vinaři měli na začátku také obavy z vysokých nákladů a začínali s pouhými dvěma roboty ve výrobě. Dnes jim 36 robotů stáčí 185 litrů vína ročně a svou investici si nemohou vynachválit.
Zaujala vás automatizace a chtěli byste zjistit více o tom, jak by mohla vypadat i ve vašem výrobním procesu? Mrkněte se třeba na stránky společnost FANUC do sekce řešení, kde najdete výběr systémů pro různá odvětví, nebo firmu kontaktujte napřímo a nechte si navrhnout řešení na míru.