Na začátku to znělo trochu praštěně, na konci stojí stáčírna vína s 36 industriálními roboty FANUC. Když se španělský výrobce vína Freixenet v roce 1996 začal zajímat o automatizaci své výroby, zřejmě ani netušil, kam až to s ní dotáhne. 

Značka Freixenet vznikla v roce 1914 a od té doby nepřestala růst, až se propracovala k titulu největšího producenta šumivého vína na světě a zároveň největšího vývozce španělského šumivého vína Cava. Firma stojící za značkou funguje už od roku 1861.

Výroba Cava je sice o tradicích (postupuje se stejně jako u šampaňského, jen s jinými hrozny), byznys se ale musí přizpůsobovat světovému vývoji, jinak ho předběhne konkurence. Ve Freixenetu proto přemýšleli, jak výrobu co nejvíce zefektivnit, a zároveň ji udržet šetrnou vůči životnímu prostředí. Přišlo slovo na automatizaci.

V 90. letech nebylo využití industriálních robotů zdaleka tak rozšířené jako dnes a většina lidí si velké neforemné stroje spojovala s výrobou automobilů nebo těžké techniky. Toho se ale Freixenet nebál. Nebo alespoň ne tolik jako ostatní.

Robotický přípitek ve stáčírně Freixenetu.

Šílený nápad přerostl v šílenou produkci

“První kontakty s firmou FANUC se uskutečnily v roce 1996. Všechno to začalo jedním “šíleným” nápadem. Tam, kde jiné značky viděly jen potíže, spatřoval FANUC naopak příležitosti a povzbuzoval nás, abychom projekt uskutečnili. Momentálně máme na své hlavní pobočce ve výrobě už 36 robotů,” říká o spolupráci manažer údržby ve Freixenetu Pere Gibert Guasch. 

Pere Gibert Guasch před budovou Freixenetu.

Zmíněných 36 robotů se zapojuje do všech částí stáčecího procesu. Jsou u samotného plnění lahví, pomáhají při skladování ve sklepech i v procesu paletování, kdy se lahve připravují na odeslání do prodeje. Na začátku přitom byly jen 2 paletizační roboty FANUC ze série M-410. Zaměstnanci jim tehdy dali láskyplné přezdívky Zipi a Zape.

“Co se produktů týče, u FANUC jsme vždycky našli robota, který odpovídal našim aktuálním požadavkům,” dodává Guasch s tím, že firma už vyhlíží další expanzi své robotické flotily.

Paletizační robot FANUC ve stáčírně Freixenetu v akci.  

Miliony lahví díky robotizaci

Díky automatizaci výrobního procesu zvládne dnes Freixenet vyprodukovat 185 milionů lahví vína ročně. Více než 80 % celkové produkce je určeno pro export do zahraničí. Firma prodává na 150 trzích světa a má celkem 18 velkých vinic v 7 různých zemích.

Paletizační robot FANUC ukládá vinné lahve ve sklepě.

A proč se Freixenet obrátil právě na FANUC? Guasch tvrdí, že je přesvědčila hluboká odbornost, skvělá organizovanost týmů a technologická pokročilost robotů v nabídce. 

Paletizační robot FANUC sestavuje paletu s vínem značky Freixenet.

“Jedině ve spolupráci s těmi nejlepšími značkami můžeme zvyšovat kvalitu našeho produktu a pokračovat ve výrobě nejlepšího vína Cava na světě s maximální kvalitou a bezpečností surovin a za pomoci té nejefektivnější a k přírodě nejšetrnější metody,” dodává Guasch a na dotaz, jak by jedním slovem definoval firmu FANUC, odpovídá:

“Spolehlivost.”